Magazine Logo

Wat heet (nog) ouderbegeleiding? - Hoe vertel ik het mijn kind?

Anna Boom en Jeanne Luijten

Ouderschapskennis

Hoe help ik ouders om met hun kind te praten over de verstandelijke beperking? Femke, 15 jaar oud, ontwikkelt een schoolfobie na faalervaringen op diverse scholen. Ook is zij traag en somber en heeft vage lichamelijke klachten. Om die redenen is zij in dagbehandeling. Zij heeft een lichte verstandelijke beperking, maar zodra zij niet meer wordt overvraagd verbleken haar klachten. Haar toekomstverwachtingen passen echter bij een bovengemiddelde intelligentie, ze heeft een dwingend karakter en wil per se terug naar een gewone school. De ouders worstelen met haar wensen en tekorten. Dagelijks zijn er thuis scènes, en moeder 'biecht op' dat zij midden in zo'n scène Femke heeft toegeroepen: 'Weet je eigenlijk wel dat jij een verstandelijke handicap hebt!'. Met ouders wordt uitgebreid stilgestaan bij het gegeven van de verstandelijke beperking. Femke zelf krijgt psychotherapie waarbij ook haar mogelijkheden en tekorten onderwerp van gesprek zijn. Na een paar maanden breken de ouders de behandeling af en gaat Femke naar een particuliere school voor normale kinderen. De lichamelijke klachten en de somberheid komen terug en de ouders zoeken opnieuw hulp, dit keer ambulant. Waarom gingen de ouders mee met de wens van Femke en maakten zij de beweging terug naar een 'normale' omgeving? Waar ging het fout? Wij hebben toch uitgelegd dat dit meisje een 'passende omgeving' nodig heeft, een soort 'prothese', maar kennelijk is de boodschap niet aangekomen. Was hij niet verteerbaar? Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website