Magazine Logo

Begeleid Leren en autisme

Ank Goosen, Bart in 't Groen en Marianne van Bakel

Participatie

In april 2002 is in Eindhoven een Begeleid Leren-project gestart als een samenwerkingsproject tussen de GGz Eindhoven (GGzE ), zorgeenheid Promenzo en de School voor Volwassenen Educatie van het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Eindhoven. In september 2002 begon de eerste groep met acht deelnemers en acht individuele trajecten. Inmiddels zijn er in totaal 141 deelnemers in begeleiding (geweest). Gemiddeld zijn er tachtig deelnemers die begeleiding krijgen en starten jaarlijks twee groepen met tien tot twaalf deelnemers die meestal doorgaan in een individueel traject. Het Begeleid Leren-project is opgezet om ondersteuning te bieden aan mensen met psychiatrische handicaps bij het (gaan) volgen van een opleiding. De werkwijze is in grote lijnen gebaseerd op het Beleid Lerenprogramma in Rotterdam (Korevaar, 2005) en op de praktijkervaringen van de docenten van het ROC Eindhoven. Het team bestaat inmiddels uit zes (parttime) consulenten (2); drie docenten van het ROC en drie hulpverleners van de GGzE. Na de start bleek al spoedig dat veel mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) zich aanmeldden voor deze vorm van begeleiding. Omdat deze groep specifieke begeleidingsbehoeften bleek te hebben, hebben alle consulenten een training gevolgd bij het autismeteam van de GGzE en is werkbegeleiding gegeven door een medewerker van het Steunpunt Autisme. In eerdere publicaties is al ingegaan op de ondersteuning van mensen met psychische handicaps bij het kiezen, verkrijgen en behouden van een reguliere opleiding. (3) Dit artikel gaat in op de specifieke ondersteuning die mensen met ASS nodig hebben bij het (gaan) volgen van een reguliere opleiding. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website